piątek, 10 czerwca 2011

E-booki

Jest takie uczucie trudne do określenia. Bardzo pozytywne i potrzebne od czasu do czasu dla normalnego funkcjonowania - odskocznia od codzienności. Jest to wtedy, gdy robimy coś co lubimy. Nie wiem jak to nazwać - odprężenie, relaks, bezpieczeństwo, błogość, poczucie zatrzymania w czasie. Mam kilka takich chwil, jedną z nich jest moment, kiedy wchodzę do księgarni. Jak bym przekraczała próg innego wymiaru. Ten wszechogarniający zapach świeżo wydrukowanych książek, rządki półek wypełnionych nowiutkimi pozycjami i obecność osób o wspólnych zainteresowaniach. Jestem w świecie marzeń. Drugą taką chwilą jest samo czytanie książki. Drukowanej, żeby była jasność. Lubię potrzymać w dłoniach książkę, poczuć jej zapach, wygodnie usiąść i... "odpłynąć". Można się w dowolnym momencie zatrzymać, cofnąć kartki, przeczytać szczególnie interesujący fragment kilka razy. Można się zapomnieć i zasnąć. Patrząc w bezduszny ekran tak się nie da. I choć przedkładam książki tradycyjne nad elektroniczne, to jednak czytam e-booki. Dlaczego? Często się zdarza, że mam ochotę na ściśle określoną książkę. Z jakiś przyczyn jej nie kupuję, bo np. brak funduszy, brak miejsca, a nie chcę zapełniać półek czymś, co niewiadomo czy mi się spodoba. W bibliotece rzadko trafiam na nowości. Jak już znajdę w sieci interesującą pozycję, to wolę ją przeczytać w wersji elekronicznej teraz niż na papierze w nieokreślonej przyszłości. Preferuję pliki z rozszerzeniem doc. Dobrze otwierać je w Wordzie, wystarczy kliknąć w układ do czytania (w pasku Widok lub w miniaturkach na dole ekranu, z lewej strony). Pokazuje się wtedy dokument w formie otwartej książki, można zaznaczyć 1 lub 2 stronice na raz. Taką kartkę łatwo można objąć wzrokiem i nawet wygodnie się czyta. Jest spis treści z boku ekranu, więc można od razu przejśc do przerwanego momentu. Poza tym można sobie zapisać numer strony na której się skończyło (czego nie ma w pdf, a skąd mam później wiedzieć, gdzie czytałam?) Duży zbiór książek w wersji elektronicznej jest np. na chomikuj.pl. Tak się złożyło, że w tym roku przeczytałam sporo e-booków, trafiały mi się ciekawe pozycje i szkoda było nie skorzystać. Wolę jednak czytać te niezbyt długie, nie chcę tkwić godzinami przed komputerem i wgapiać się w monitor. Reasumując - dobry e-book nie jest zły, chociaż wolę książki papierowe ;-).

Pozdrawiam,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...